SPØRGSMÅL 1
Du mødes med et reklamebureau for første gang og bureauet starter med at præsentere et meterlangt oplæg, som man
har lavet på eget initiativ. Hvordan reagerer du?


Du undrer dig over, at man kan lave et oplæg, før du har haft mulighed for at beskrive din markedssituation.
Du bliver glædeligt overrasket og roser bureauet for det gode initiativ. På den her måde kan I hurtigere få
produceret reklamematerialerne.


SPØRGSMÅL 2
Bureauet gennemfører en kampagne med så stor succes, at sælgerne ikke kan følge med. Omsætningen stiger pænt
under kampagnen. Men det er ikke alle dine nuværende kunder, der er tilfredse med den faldende service. Hvad gør du?


Du gør bureauet opmærksom på problemet og spørger, hvordan I får en bedre timing næste gang.
Du roser bureauet for den effektfulde markedsføring og beroliger sælgerne med, at de kunder,
der måske siger farvel, nok skal komme igen.


SPØRGSMÅL 3
Den nye kampagne, som du netop er blevet præsenteret for, indeholder flere elementer, som du personligt ikke kan lide.
Både tekst og billeder rammer ved siden af din egen stil. Hvad gør du?


Du bøjer dig for bureauets begrundelse om, at kampagnen passer til målgruppen.
Du beder bureauet om at ændre de dele af kampagnen, du ikke bryder dig om.


SPØRGSMÅL 4
Du skal i gang med at planlægge en ny kampagne for en lang række af virksomhedens vigtigste produkter.
Hvad er det væsentligste indhold i din briefing til bureauet?


Et par håndskrevne sider med stikord om hvad produkterne kan bruges til og hvem, der ville være interesserede
i at købe dem.
De seneste produktblade og brochurer fra sælgernes produktmappe. Her kan de kreative læse alle relevante fakta.


SPØRGSMÅL 5
Du vil gerne have en kupon i den næste annonce, men bureauet stritter imod. Argumentet er, at kuponen ødelægger
den grafiske opbygning af annoncen. Hvad gør du?


Bebrejder bureauet, at de ikke tænker nok på salget.
Udskyder kuponen til en anden gang.


SPØRGSMÅL 6
Bureauet vil sætte en kupon i den næste annonce for at se, om det giver nogen respons. Hvad gør du?

Lader det komme an på en prøve. Kuponen bliver sat i annoncen.
Afviser forslaget med den begrundelse, at du aldrig selv sender kuponer ind fra annoncer.


SPØRGSMÅL 7
Den nye kampagne er mildest talt kontroversiel i forhold til de tidligere og ingen i marketingafdelingen kan blive enige om,
hvorvidt kampagnen er god eller dårlig. Deadline nærmer sig - der skal tages en beslutning. Hvad gør du?


Ringer til et par kunder og beder om deres mening.
Beder bureauet om at lave en ny kampagne i en fart.


SPØRGSMÅL 8
Du er netop udnævnt til marketingchef. Din direktør kommer med en idé til forsiden af den nye salgsbrochure
for fabrikken. Han vil gerne have, at produktionsanlægget vises som hovedillustration. Hvad gør du?


Sætter din stilling ind på at bevare det oprindelige billlede.
Ringer til en fotograf, der tager et godt billede af fabrikken.


SPØRGSMÅL 9
Du møder en ven fra studietiden, der - lige som du selv - er blevet marketingchef. Din ven beder dig om at bedømme
en serie annoncer, der skal indrykkes for hans arbejdsplads. Der er meget store forventninger til resultatet.
Hvad kigger du først på?


Om annoncerne taler til en defineret målgruppe.
Om annoncerne får nævnt alle relevante fakta om produktet.


SPØRGSMÅL 10
Sommerkampagnen er overstået med succes - aktiviteten gav et par tusind svarkuponer med ordrer,
der nu er ekspederet. Hvad gør du med de brugte kuponer?


Makulerer kuponerne, når navnene er afstemt med kundelisten.
Gemmer kuponerne i arkivet som et synligt bevis på kampagnens succes.